Forretningsbetingelser

1.

Anvendelsesområde

1.1.

Nærværende forretningsbetingelser gælder for alle opgaver, der overlades til Sandroos Advokatfirma (CVR-nr. 32641563) (”SAAF”).

2.

Sagens modtagelse

2.1.

SAAF undersøger på baggrund af den kommende klients oplysninger inden samarbejdets påbegyndes, om der foreligger interessekonflikt og/eller inhabilitet.

3.

Udførelse af opgaven

3.1.

SAAF rådgiver alene om dansk ret. Hvis der er behov for rådgivning om udenlandsk ret, skal klienten engagere lokale advokater.

3.2.

Klienten og SAAF aftaler løbende den juridiske bistand og omfanget af hver opgave og klientens og andres medvirken og ydelser.

3.3.

Alle opgaver udføres i overensstemmelse med de af Advokatrådet vedtagne advokatetiske regler, retsplejelovens regler om advokater samt anden relevant lovgivning. Alle advokater hos SAAF er beskikket af Justitsministeriet og medlem af Advokatsamfundet.

3.4.

Rådgivningen ydes alene for det specifikt aftalte formål, og må ikke anvendes til andre formål eller af andre end klienten. SAAF er alene ansvarlige over for klienten.

3.5.

Klienten modtager alle nødvendige brugsrettigheder til at benytte vore arbejdsresultater på sagen, idet alle andre immaterielle rettigheder hertil, herunder ophavsrettigheder, forbliver hos SAAF.

3.6.

Opdraget kan til enhver tid bringes ophør af klienten såvel som SAAF. SAAF’s opsigelse skal dog ske med respekt af de advokatetiske regler.

4.

Kommunikation, arkivering m.v.

4.1.

Skriftlig kommunikation inklusive udveksling af dokumenter vil som udgangspunkt foregå elektronisk via e-mail, digital post eller lignende, medmindre andet aftales eller forholdene tilsiger ikke-elektronisk kommunikation.

4.2.

Ikke-elektronisk korrespondance og dokumenter vil som udgangspunkt blive scannet og opbevaret elektronisk af SAAF. Det pågældende papirdokument vil efterfølgende blive destrueret, medmindre andet aftales. Originale dokumenter, som i henhold til særskilt aftale ikke skal destrueres, tilbageleveres efter nærmere aftale med klienten, dog senest ved sagens afslutning.

4.3.

Originale dokumenter, som i henhold til særskilt aftale ikke skal destrueres, tilbageleveres efter nærmere aftale med klienten, dog senest ved sagens afslutning.

4.4.

Sagens dokumenter vil blive opbevaret i elektronisk form i indtil 5 år efter vores sidste faktura i sagen.

5.

Honorar, udlæg og fakturering

5.1.

SAAF fastsætter honoraret efter en samlet vurdering, der omfatter det registrerede tids- og ressourceforbrug, herunder udførelse af lovpligtige opgaver i forhold til f.eks. hvidvask, klientkendskab etc., den værdi vi har skabt for klienten, de særlige kompetencer, der har været fornødne på sagen, sagens kompleksitet og finansielle værdi for klienten, vort ansvar, tidspunktet samt i øvrigt den påkrævede hurtighed.

Honoraret tillægges moms i henhold til gældende lovgivning.

Ved honorarfastsættelsen indgår følgende timetakster, idet timesatsen inden for nedennævnte spænd fastsættes efter sagstype og de konkrete omstændigheder, jf. også ovenfor:

  • Partnernes timesatser udgør kr. 3.200 - 4.600 pr. time eks. moms (kr. 4.000 – 5.750 inkl. moms).
  • Advokaters timesatser udgør 2.500 - 3.000 pr. time eks. moms (kr. 3.125 – 3.750 inkl. moms)

5.2.

Gældende timesatser kan reguleres skriftligt af SAAF inden udgangen af november med virkning fra efterfølgende 1. januar.

5.3.

Klienten vil blive faktureret afholdte udlæg, herunder udgifter til forsendelser, kopiering, print og tryk, oversættelser m.v., rimelige rejse- og opholdsudgifter, andre udlæg samt afgifter.

5.4.

Sager afregnes som udgangspunkt månedligt, medmindre andet er aftalt eller i øvrigt måtte følge af sagens natur. Endelig afregning vil altid ske i forbindelse med sagens afslutning.

5.5.

Fakturaer fra SAAF skal betales senest 8 dage efter fakturadatoen. Betaling skal ved overførelse fra en bankkonto tilhørende klienten til den i fakturaen anførte bankkonto. Ved forsinket betaling kan beregnes renter og gebyrer i overensstemmelse med renteloven. Ved manglende eller forsinket betaling kan SAAF vælge at udtræde af sagen samt øvrige sager, vi måtte bistå klienten med.

6.

Depositum, klientmidler og indskydergaranti

6.1.

SAAF kan anmode om depositum for honorar og udlæg ved arbejdets påbegyndelse og/eller andet tidspunkt.

6.2.

Klientmidler er underlagt de til enhver tid gældende almindelige regler om indskydergaranti, hvorefter som udgangspunkt kun beløb op til modværdien af 100.000 euro pr. indskyder er sikret i tilfælde af bankens rekonstruktion eller konkurs. Hvis klienten selv har yderligere indeståender i samme bank, gælder begrænsningen på 100.000 euro for kontiene under ét. Hverken SAAF eller den enkelte advokat har risikoen for midlerne ved bankens rekonstruktion eller konkurs.

7.

Hvidvaskloven og persondata

7.1.

SAAF er som advokatfirma underlagt hvidvaskloven og forpligtet til at indhente og opbevare identitetsoplysninger om enhver klient. Klienten skal således på forlangende udlevere sådanne, relevante identitetsoplysninger.

7.2.

Vi behandler en række personoplysninger om vores klienter, parter m.v. for at besvare henvendelser og levere vores ydelser. Vores persondatapolitik er tilgængelig på vores hjemmeside her.

8.

Fortrolighed, klientreference m.v.

8.1.

Samtlige medarbejdere hos SAAF er underlagt tavshedspligt samt gældende regler om forbud mod videregivelse af intern viden om børsnoterede selskaber og restriktioner for handel med børsnoterede værdipapirer.

8.2.

Alle modtagne fortrolige oplysninger vil blive behandlet fortroligt, medmindre det fremgår af omstændighederne, at oplysningen ikke er af fortrolig karakter og/eller oplysningen allerede er offentligt kendt eller kræves videregivet i medfør af gældende lovgivning.

8.3.

SAAF er berettiget til at angive klienten som reference i forbindelse med sin markedsføring og til at videregive klientens kontaktinformationer til internationale rating-bureauer.

9.

Ansvarsbegrænsning, ansvarsforsikring og garanti

9.1.

SAAF har tegnet ansvarsforsikring hos HDI Global Specialty SE, Denmark og under samme police stillet garanti i henhold til de af Advokatsamfundet fastsatte regler. Ansvarsforsikringen dækker al advokatvirksomhed, uanset hvor advokatvirksomheden udøves.

9.2.

SAAF’s ansvar er begrænset til maksimalt DKK 5.000.000. Den samlede erstatning som én klient er berettiget til at modtage, kan i relation til krav rejst eller forhøjet i et kalenderår heller ikke overstige DKK 5.000.000.

9.3.

SAAF er ikke ansvarlig for nogen form for driftstab, tab af omsætning, fortjeneste, forretningsmuligheder, data, økonomisk konsekvenstab, forringelse af goodwill/image og lignende eller nogen form for følgeskader eller indirekte tab.

9.4.

SAAF hæfter ikke for fejl begået af underleverandører, som SAAF efter aftale med klienten helt eller delvist har overladt løsning af opgaven til, eller for fejl begået af rådgivere, som SAAF har henvist klienten til.

9.5.

SAAF’s ansvar er begrænset til 3 år fra vor afslutning af opgaven. Tidspunktet beregnes fra datoen for den sidste afregning eller slutafregningen i den pågældende sag.

10.

Lovvalg og tvisteløsning

10.1.

Denne aftale er reguleret af dansk ret. Enhver tvist skal afgøres af de ordinære danske domstole.

10.2.

Klager over vort honorar eller adfærdsklager kan indbringes for Advokatnævnet, Kronprinsessegade 28, 4. sal, 1306 København K (hjemmeside: www.advokatnaevnet.dk).

SAAF, den 1. august 2025